0
Winkelwagen

Veel zenderwijzigingen bij UPC en Ziggo

De kabelbedrijven UPC en Ziggo gaan onder één naam verder. Om het product- en zenderaanbod meer gelijk te trekken, wordt het zenderaanbod vandaag aangepast.



UPC en Ziggo gaan binnenkort als Ziggo samen verder. De kabelbedrijven hebben klanten over de zenderaanpassingen en wijzigingen die vandaag worden doorgevoerd afzonderlijk geïnformeerd. Dit komt vooral omdat vanwege lopende distributieovereenkomsten voorlopig nog geen gelijk zenderaanbod kan worden aangeboden. Bij beide aanbieders klagen klanten over het verdwijnen van zenders. Bij Ziggo waren de kwaliteitszenders France 2 en RAI Uno het pijnpunt. UPC krijgt veel negatieve reacties over het verdwijnen per 1 juni van de NBC Universal-zenders.

Wijzigingen bij UPC


Het aanvullende Kids-pakket verdwijnt bij UPC. De zenders worden in het Royaal-zenderpakket ondergebracht. Verder is er een verschuiving binnen de zenderpakket bij UPC. Enkele zenders verhuizen van het digitale instappakket Starter naar het aanvullende Royaal-pakket. Het gaat hierbij onder meer om de zenders History en Cartoon Network. Nieuw in het Royaal-pakket zijn de themakanalen 100%NL TV en Horse And Country. Bij UPC verdwijnen de komende maanden veel zenders. Goed TV en Sky News verdwijnen op 1 april. In juni verdwijnen de zenders 13TH Street, Syfy en E! Entertainment. Later in het jaar verdwijnt Russia Today. Een volledig zenderoverzicht van UPC per 1 april is hier te bekijken. Tevens komen HD-zenders bij alle mediaboxen vooraan in de zenderlijst te staan. Dit was voorheen alleen bij de Horizon Mediabox het geval. Ook wordt het HD-aanbod in het Starter-abonnement uitgebreid.

Ziggo breidt aanbod uit


Ziggo breidt het zenderaanbod met de zenders 2M, CCTV News, MediaSet Italia, Meiden van Holland, NPO Zapp Xtra, The Indonesian Channel, Dance Trippin, Extreme Sports Channel en Shorts TV uit. France 2, RAI Uno, VH1, Passie TV/Dusk en Penthouse verdwijnen uit het zenderaanbod. Penthouse blijft wel onderdeel van het aanvullende erotiek-abonnement. Het volledige overzicht van de wijzigingen voor de huidige Ziggo-klanten is hier te vinden.

Ziggo en UPC gaan samen maar zijn niet één


Ondanks dat eigenaar Liberty Global de kabelbedrijven Ziggo en UPC samen verder laat gaan, is er zeker nog geen sprake van eenheid voor klanten binnen het fusiebedrijf. Dat wordt op 1 juni pijnlijk duidelijk als de huidige UPC-klant de zenders 13TH Street, Syfy en E! Entertainment moet gaan missen, terwijl de huidige Ziggo-klanten gewoon naar deze zenders kunnen blijven kijken. De reden hiervoor is een aflopende distributieovereenkomst voor het UPC-verzorgingsgebied. Ondanks dat UPC blijft communiceren dat deze zenders daadwerkelijk gaan verdwijnen, is er nog een sprankje hoop. Bronnen melden Totaal TV dat er nog onderhandeld wordt.

Pijnpunten zijn France 2, RAI Uno en Sky News


Een klein deel van de totale Ziggo-klantenbase van ruim vier miljoen abonnees klaagt over het verdwijnen van de zenders France 2 en RAI Uno in het huidige Ziggo-gebied en Sky News in het huidige UPC-gebied. Reacties op sociale media en zelfs petities hebben Ziggo niet van gedachten doen veranderen. Abonnees die toch naar deze zenders willen blijven kijken, kunnen dit via Over The Top (OTT) IPTV doen. Ook zijn deze zenders op verschillende satellieten ongecodeerd via de schotelantenne te ontvangen. Hiervoor is geen abonnement nodig. Als ongecodeerde satellietontvangst met het huidige kabelaanbod wordt gecombineerd wordt het zenderaanbod met een groot internationaal zenderaanbod – waaronder publieke Duitse en Britse zenders in SD- en HD-kwaliteit – uitgebreid.
    07-04-2015 00:00